Kudos Dsignin luova johtaja ja hallituksen puheenjohtaja Pia Litokorpi luotsaa tiimiään läpi projektien, jotka hakevat koko maailman mittapuulla vertaistaan. Holistisen suunnittelutyön tuloksena syntyy aisteja kutkuttavia, tarinoita kertovia ja toiminnallisuutta korostavia sisustuksia muun muassa Icon-luokan valtameriristeilijöihin. Kestävä kehitys on Litokorven mukaan myös vaativassa laivasuunnittelussa yhä keskeisempi vaikutin.
Pia Litokorpi on suomalaisen ja kansainvälisen sisustussuunnittelun kentällä tekijä, jonka urapolusta riittäisi tarinoita kerrottavaksi moneen artikkeliin. Tiivistetysti: yrittäjäperheen avarakatseinen ja periksiantamaton kasvatti perusti oman suunnittelutoimiston vuonna 1996. Vuosituhannen taitteessa hän suuntasi Yhdysvaltoihin ja kartutti siellä poikkeuksellisen osaamisen erityisesti risteilyalusten suunnitteluun.
– Lähtö kolmekymppisenä, ”kaiken tietävänä” suunnittelijana isoon vieraaseen maailmaan oli urallani ehdottomasti se käänteentekevä juttu. Toimin projektipäällikkönä laivanrakennushankkeissa itselleni kokonaan uudessa ja maskuliinisuutta tihkuvassa työkulttuurissa. Tekeminen oli hyvin käytännönläheistä ja ajatuksia avartavaa. Se oli monella tavalla kova koulu, ja jouduin tuolloin oppimaan asioita uudelleen aina sanastosta lähtien, Pia kertoo.
Noina vuosina Litokorpi sai kokea myös, mitä on olla nainen, useamman lapsen äiti ja naisjohtaja miesvaltaisessa maailmassa. Kokemusten vaikutukset näkyvät vahvasti vielä tänäänkin, Pian vuonna 2015 Turkuun perustamassa Kudos Dsignissa.
– Jo varhain halusin luoda oman positiivisen ja kannustavan tavan johtaa. Minulle on tärkeää, että jokainen tulee huomioiduksi myös yksilönä, vaikka työmme onkin usein juuri tiimityötä.
– Ehkä hiukan klisee, mutta me Kudoksella todellakin olemme kuin yhtä perhettä. Iloitsen suuresti, kun voin olla tukemassa meidän nuoria suunnittelijoita ja nähdä, miten he kehittyvät ja kasvavat. Moni suunnittelijoistamme onkin alun perin tullut meille työharjoitteluun. Jos joku joskus vaihtaakin työpaikkaa, niin en koe sitä menetyksenä, vaan pikemminkin iloitsen, kun he levittävät siipensä ja lähtevät maailmalle, Pia hymyilee.
Kudos Dsignin tiimin päämääränä on ymmärtää syvällisesti, mitä asiakas haluaa ja tarvitsee, vaikkei tämä itse sitä osaisi sanoiksi pukeakaan.
”Vastuullisemmin valmistettuja paloturvallisia tekstiilejä on saatavilla yhä enemmän, ja Orient Occident on ollut tässä asiassa yksi edelläkävijöistä Suomessa”, Pia Litokorpi sanoo.
Kudos Dsign on kansainvälisesti tunnettu erityisesti loistoristeilijöiden ja poikkeuksellisten hotellikohteiden sisustusten suunnittelijana. Reilu 20-henkisen ja moniosaavan tiimin arkista aherrusta ohjaa ideologia, jonka keskiössä on asiakkaan kuunteleminen ja kuuleminen – ja lopulta tämän odotusten ylittäminen.
– Meidän päämäärämme on ymmärtää syvällisesti, mitä asiakkaamme haluaa ja tarvitsee, vaikkei hän itse sitä osaisi sanoiksi pukeakaan. Pyrimme löytämään asiakkaan ajatuksista ytimen ja rakentamaan sen pohjalta kauneuden, toiminnallisuuden ja käytännöllisyyden saumattoman kudelman, joka tuottaa aitoa lisäarvoa. Tähtäämme aina odotusten ylittämiseen.
– Tyytyväinen tilaaja-asiakas on meidän suurin ilomme ja myös elinehtomme, mutta yhtä lailla merkityksellistä on se, että loppukäyttäjät vaikuttuvat siitä, miten hyvin heidän tarpeensa on huomioitu tilojen rytmityksissä, pintamateriaaleissa ja kaikkein pienimmissä nyansseissa. Laivoilla tämä ulottuu risteilyasiakkaisiin ja koko henkilökuntaan asti.
Valtamerillä seilaavien laivojen sisustussuunnittelussa pätevät omat, jo kohteen käyttötarkoituksesta ja sen fyysisistä erityisominaisuuksia ponnistavat ”lakinsa”.
– Tilat ovat verrattain pieniä ja poikkeuksetta tosi matalia, silti niihin täytyy saada elämyksellisyyttä. Lisäksi täytyy huomioida tiukat palo- ja muut turvallisuusvaatimukset sekä painorajoitukset, Pia kertoo.
Laivoilla myös tilojen käyttöasteet ovat poikkeuksellisen isoja.
– Kankaiden ja muiden pintamateriaalien täytyy olla erittäin kestäviä ja helppohoitoisia, ja erilaisia huoltotoimia pitää pystyä tekemään tehokkaasti matkustajia häiritsemättä. Myös muuntojoustavuus on laivasuunnittelun keskiössä. Esimerkiksi yökerholle varattujen neliöiden täytyy toimia päiväsaikaan jossain muussa käytössä, hän kuvailee.
Teknisiä ja tilojen käyttöön perustuvia vaatimuksia laivojen sisustusprojekteissa siis riittää. Litokorven mukaan ne täytyy osata huomioida käsi kädessä visuaalisuuden ja muun aistillisen tarinankerronnan kanssa – ja ajattomuutta painottaen.
– Laivahankkeet saattavat kestää jopa yli 5 vuotta, ja siksi designin täytyy kestää aikaa. Emme voi tarttua trendeihin, vaan meidän täytyy olla nykyhetkestä monia askeleita edellä. Löydämme inspiraation materiaalivalintoihin ja muhin ratkaisuihin tarinoista, jotka juontavat monesti juurensa tiettyyn historiaan, ympäristöön, paikalliseen luontoon tai kulttuuriin. Mielikuvituksen jatkuva haastaminen on iso osa suunnitteluamme.
Koko yhteiskunnan läpileikkaava kestävä kehitys on saanut viime vuosina nostetta myös laivanrakennusteollisuudessa – etenkin Suomessa.
– Esimerkiksi Turun telakalla lasketaan hiilikuormia ja laivanrakentamisen hiilijalanjälkeä, ja myös monet materiaalitoimittajat panostavat voimakkaasti näihin tärkeisiin asioihin.
Litokorven mukaan Kudos Dsign on toiminut osaltaan vastuullisuusajattelun äänenkannattajana varustamoiden suuntaan.
– Me itse olemme painottaneet vastuullisuutta jo pitkään. Jos valittavissa on ollut kaksi muilta ominaisuuksiltaan samanlaista tuotetta, olemme valinneet aina ekologisemman. Jotkut asiakkaamme ovat kenties heränneet näiden asioiden tiimoilla hiukan myöhemmin, mutta onneksi heränneet kuitenkin.
– Tuotteensa perusteellisesti tuntevat materiaalitoimittajat, kuten Orient Occident, on ollut meidän vastuullisuustyössä iso apu ja tärkeä kumppani, Pia kiittää.