Bob W on uudenlainen majoituspalvelu, joka on suunnattu nuoremmille, liikkuville ihmisille, jotka haluavat asua kustannustehokkaasti ja ehkä viivähtää samassa paikassa pidempään. Henkilökuntaa ei Bob W:n kohteissa ole, vaan kaikki toimii 100 % digitaalisesti. Jokaisella kohteella on lisäksi oma, uniikki paikallinen tarinansa, joka näkyy myös sisustuksessa.
Uusin kohde Helsingissä on elokuussa avautunut Bob W Kaarti, joka nimensä mukaisesti sijaitsee Kaartinkaupungissa, kertoo sisustuksen luoneen Suunnittelutoimisto KOKO3:n osakas ja luova johtaja Mari Relander.
– Kun mietimme Kaartin omaa, uniikkia tarinaa, kiertelimme Kaartinkaupunkia jalan ja valokuvasimme ympäristöä. Nostimme esille sisustuksessa ja muissa yksityiskohdissa mm. Kaartin soittokuntaa eli ”pressan omaa bändiä”, Helsingin vanhinta paloasemaa ja alueen julkista taidetta sekä muita yksityiskohtia.
Kaikki nämä näkyvät esimerkiksi Bob W Kaartin matoissa, tekstiilikuoseissa ja taiteessa.
Paikallisuuden lisäksi toinen Bob W:lle tärkeä teema on vastuullisuus, kuten rakentamisen ja toiminnan aikainen energiatehokkuus ja kierrättäminen, Relander korostaa.
– Samassa rakennuksessa oli aiemmin toiminut 80-luvulla valmistunut hotelli. Rakennus peruskorjattiin huomattavasti energiatehokkaammaksi ja halusimme säästää paljon vanhaa. Kunnostimme esimerkiksi vanhat kauniit valaisimet, hotellihuoneiden ovet ja osan kalusteista. Valaisimet palautimme osan vanhoille paikoilleen ja osan asensimme kokonaan uusiin paikkoihin.
Yksi tärkeä osa Bob W Kaartin sisustussuunnittelua olivat tietenkin pintamateriaalit. Kohteeseen haluttiin kodikkuuden tuntua, jotta siellä viihtyy pidemmänkin aikaa, Relander kuvaa.
– Huoneissa on neutraali sävymaailma ja rauhallinen yleisilme, mutta toimme huoneisiin hauskoja yksityiskohtia, kuten Bobin konseptin mukaisia vanhoja Playstation-konsoleita ja Polaroid-kameroita. Yksi tärkeä elementti kodinomaisen tunnelman luomisessa ovat Orient Occidentin toimittamat Parky-puulattiat.
KOKO3:lla on paljon kokemusta hotellien suunnittelusta, joten Parkyn ominaisuudet – aidon puun lämmin tunnelma yhdistettynä kovaan kulutuskestävyyteen – olivat heille jo tuttuja. Relander ja hänen tiiminsä halusi Bob W Kaartin lattioihin puun kauniin pinnan, joka samalla kestää paremmin kuin perinteinen parketti. Kuosiksi valittiin Parky Deluxe+.
– Hotellisuunnittelijoina pysymme kartalla siitä, mitä vaihtoehtoja on ja mietimme ominaisuuksia monelta eri kantilta. Halusimme Kaartiin puulattian jo siksikin, että se näyttää hyvältä ja tuntuu miellyttävältä paljaiden varpaiden alla. Tietenkin teknisetkin ominaisuudet ovat tärkeitä: Parky on kestävä, helppo asentaa ja huoltaa ja se kestää hyvin kosteutta. Kaikilla näillä on merkitystä.
Tällä hetkellä KOKO3:lla on työn alla toinen Bob W:n kohde, Helsingin Lönnrotinkadulle myöhemmin avautuva Bob W Kamppi. Myös sinne tulee Parkyn lattiat, kuosinaan Parky Swing, Relander paljastaa.
– Vaikka Kampilla on oma tarinansa ja uniikki ilme, halusimme sinnekin heti Parkyn. Laajasta kuosivalikoimasta oli helppo löytää juuri oikeat, tosi kauniit kuosit kahteen hyvin erilaiseen kohteeseen, Kaartiin ja Kamppiin. Lattioihin saadaan lisäksi erilaiset ladonnat. Yhteistyö Orient Occidentin kanssa sujui erinomaisesti: saimme nopeasti mallit, ominaisuudet ja hinnat. Suunnittelijoille mallit ovat tosi tärkeät, sillä niitä voi testata työmaalla – emme voi olla pelkkien katalogien varassa.
Relanderin mukaan majoituskohteissa sisustusarkkitehdin työ onkin pitkälle tunnelman luomista.
– Sisustussuunnittelijan vastuu on tehdä todeksi operaattorin haluama ilme ja luoda kohderyhmälle sopiva tunnelma – saada oikeat ihmiset syttymään, jotta konsepti menestyy. Se pohjautuu suunnittelijan ammattitaitoon, kokemukseen ja intuitioon esimerkiksi siitä, mitkä materiaalit sopivat parhaiten yhteen. Pitää olla laaja materiaalituntemus ja meillä onkin studiolla järkyttävän laajat materiaalivarastot, joista löytää nopeasti sopivat parit.
Tärkeintä on kuitenkin saada tavallisten käyttäjien kommentteja kohteesta. Nyt muutaman viikon aukiolon jälkeen Bob W Kaartin käyttäjäarvostelujen keskiarvo on 9,4, Relander iloitsee.
– Olen todella iloinen lopputuloksesta ja prosessista, jolla siihen on päästy. Meillä oli tiivis porukka operaattorin ja kiinteistön omistajan kanssa, ja kaikki ovat hemmetin tyytyväisiä lopputulokseen. Eniten ilahtuu asiakasarvioiden lukemisesta. Ne tulevat suoraan asiakaskokemuksesta – yleisö ja kohde ovat kohdanneet toisensa, ja se on parasta palautetta!